I ove školske godine obilježili smo Međunarodni dan matematike i Dan broja Pi. Međunarodni dan matematike obilježava se s ciljem podizanja svijesti o važnosti matematike u svakodnevnom životu i radu. Matematika je svuda oko nas, a poznavanje matematičkih koncepata i njihova primjena u svim područjima ljudske djelatnosti ključna je za poboljšanje kvalitete života, tehnološki napredak i razvoj cijele društvene zajednice.
Tim povodom, u holu škole postavili smo izložbu učeničkih radova. Učenici 7. razreda, uz mentorstvo učiteljice Valentine Pajdaković, izrađivali su radove na temu analize podataka, koja je sastavni dio svakog istraživačkog projekta. Svaki učenički rad prikaz je simulacije istraživanja počevši od postavljanja hipoteze, prikupljanja podataka pa sve do izvođenja zaključka. Teme koje su bile predmet rasprave učenicima su vrlo bliske i čine njihovu svakodnevnicu.
Učenici su dobili zadatak procijeniti koliko vremena dnevno koriste mobilni uređaj i za koje svrhe, prikupiti točne podatke tijekom jednog dana, a zatim analizirati podatke, prikazati grafički, usporediti procjenu i stvarne rezultate i izvesti zaključke. Drugi projektni zadatak odnosio se na pročitano lektirno djelo. Učenici su trebali procijeniti kojih samoglasnika ima najviše, a kojih najmanje na jednoj stranici lektirnog djela. Nakon toga proveli su stvarno prikupljanje podataka, analizu, grafički prikaz rezultata i na kraju izveli zaključak i usporedbu s početnom procjenom.
Matematička znanja i metodologija koju su učenici koristili u projektnom zadatku primjenjiva u svakom području ljudske djelatnosti, a stečena znanja temelj za buduće obrazovanje.
Međunarodni dan matematike prilika je da istaknemo da 2025. godina u matematičkom svijetu ima poseban status zbog mnogih zanimljivih matematičkih činjenica koje se odnose na broj 2025.
Kvadriramo li broj 45 dobit ćemo 2025. 2025. je savršeni kvadrat, a to znači da se može prikazati kao zbroj uzastopnih neparnih brojeva. 2025. je zbroj prvih 45 uzastopnih neparnih brojeva.
- je prvi savršeni kvadrat nakon 1936. godine, a sljedeći savršeni kvadrat je tek 2116. godine.
Neke druge zanimljivost o broju 2025. prikazane su na grafičkom prikazu, te vas pozivamo da ih analizirate.
Vjerujem da će vas ovi učenički radovi i primjeri nadahnuti da i sami provedete slično istraživanje i prikaz rezultata u području iz vašeg djelokruga rada ili barem da jedan dan posvetite više izučavanju neke neobavezne matematičke teme ili samo zanimljivosti iz svijeta matematike – a za početak vašeg istraživanja predlažemo da izaberete upravo veličanstveni broj Pi, kojemu je posvećen današnji dan (14.3. ili, prema angloameričkom načinu zapisa datuma, 3.14. koji, s matematičkog gledišta, predstavlja približnu vrijednost broja Pi ).
Učiteljica matematike i informatike Valentina Pajdaković