Sve opsežnija uporaba digitalnih tehnologija u svakodnevnim aktivnostima i poslovnom okruženju zahtijeva i višu razinu sigurnosti i odgovornosti pri korištenju internetskih usluga i servisa. Europski mjesec kibernetičke sigurnosti (ECSM) je inicijativa koja promovira važnost kibernetičke sigurnosti, s naglaskom na informacijskoj sigurnosti građana i organizacija te zaštiti njihovih osobnih, financijskih i profesionalnih informacija.
Na nastavi Informatike redovito provodimo aktivnosti obilježavanja Europskog mjeseca kibernetičke sigurnosti kako bismo učenike osvijestili o važnosti kibernetičke sigurnosti, osnažili ih u prepoznavanju prevara, potaknuli stvaranje sigurnosnih navika te podučili kako ispravno postupiti u susretu s različitim vrstama prijetnji.
Unatoč visoko razvijenim algoritmima zaštite od kibernetičkih napada, ljudski faktor je još uvijek najslabija karika u kibernetičkom prostoru i zbog toga je važno redovito ukazivati na važnost ove teme kao i provedbu edukacije. Razina sigurnosti u kibernetičkom prostoru ovisi o odgovornosti svakog pojedinog korisnika internetskih tehnologija.
Učenici 6.a i 6. b razrednog odjela, zajedno s učiteljicom Valentinom Pajdaković, istraživali su kako održavati kibernetičku higijenu, te suradničkim radom u mrežnom okruženju, uređivali dokument u kojem su prikazali osnovna pravila kibernetičke higijene kojih se trebamo pridržavati. Kibernetičku higijenu čini skup pravila i smjernica kojima štitimo i osiguravamo svoje osobne i povjerljive podatke od gubitka, oštećenja, neovlaštenog pristupa ili zlouporabe te velikih financijskih gubitaka.

Učenici 6.c razrednog odjela, zajedno s učiteljem Marinom Markanjevićem, su istražili kako možemo ocijeniti je li neka lozinka dobra, osrednja ili loša te na koji način stvoriti dobru lozinku. Učenici su povezali gradivo s nastavnom cjelinom Računalno razmišljanje i programiranje te su kroz projektni zadatak pokušali sami izraditi programe koji provjeravaju postojeće te kreiraju nove dobre lozinke sljedeći smjernice Nacionalnog CERT-a za kreiranje dobrih lozinki.
Učenici 7.a, 7.b i 7.c razrednog odjela, zajedno s učiteljem Marinom Markanjevićem, istražili su što je to kibernetička higijena s posebnim naglaskom na sigurnost lozinki, učenici su izradili plakat gdje su predstavili što je kibernetička higijena odnosno predstavili zlatna pravila kojih se trebamo pridržavati, istražili su koje su to najčešće lozinke koje se pojavljuju u RH, u Europi te svijetu te su na temelju toga odradili i projektni zadatak te aktivnosti vezane uz Europski tjedan programiranja.
Učenici 8.b i 8.c razrednog odjela su također istražili važne pojmove vezane uz kibernetičku sigurnost, rad Nacionalnog CERT-a , savjete za održavanje kibernetičke higijene te kako možemo prepoznati je li neka internetska trgovina sigurna, pouzdana ili pak lažna. Sukladno sve češćem korištenju umjetne inteligencije, učenici su istražili i prikazali smjernice kako sigurno i odgovorno koristiti AI modele poput ChatGPT-a, te koje kibernetičke prijetnje mogu izazvati isti te su prethodno spomenute teme prikazali i na plakatu.


Nositelj aktivnosti obilježavanja ECSM-a u Republici Hrvatskoj je Nacionalni CERT.
Osim ostvarivanja ishoda predmetnog kurikuluma Informatike, ovim zadatkom ostvarili smo ishode kurikuluma međupredmetnih tema Uporaba IKT-a te Osobni i socijalni razvoj.
Pozivamo Vas da posjetite službenu mrežnu stranicu Nacionalnog CERT-a (cert.hr) te samostalno proširite znanje iz računalne sigurnosti kako bi se uspješno obranili od mogućih kibernetičkih prijetnji. Također, aktivnosti Nacionalnog CERT-a moguće je pratiti i na društvenim mrežama-@cert.hr.
Učitelji informatike Valentina Pajdaković i Marin Markanjević
Ravnateljica Jasminka Devčić









